06 – 24 27 39 84 info@filmopschool.nl

Mediawijsheid

Film op School heeft een schoolbreed mediawijsheid programma ontwikkeld voor de basisschool.

Maar wat is mediwijsheid? Mediawijsheid is een filmeducatie programma met als doel het in de praktijk stimuleren en ontwikkelen van mediawijsheid en digitale geletterdheid.

Film op School heeft een leerplan opgesteld waarbij elke groep in 2 of 3 mediawijsheid lessen op school kennismaakt met media en de impact van media op het dagelijks leven. Wij hebben rekening gehouden met een opbouwende leerlijn waarbij er elk jaar nieuwe kennis en vaardigheden bij komen. De nadruk ligt hierbij op het zelf leren maken van media. Door de leerlingen te laten fotograferen, filmen en monteren leren zij actief na te denken over wat het betekent om beelden te maken en tot je te nemen.

Film op School maakt hierbij gebruik van het mediawijsheid competentiemodel. Hierin draait het om begrip, gebruik, communicatie en strategie. Wij leggen de nadruk op het aanleren van media vaardigheden zoals fotograferen, filmen en monteren.

De leerlijn is er op gericht om meerdere jaren in te zetten.

De onderbouw gaat aan de slag met fotografie en emoties, een verhaal vertellen door middel van een fotostrip en animatie.

De middenbouw leert het maken van stop motions met zichzelf in de hoofdrol, het maken van reclamefilms en hoe reclames proberen mensen te beïnvloeden.

De bovenbouw gaat fake news maken en leert daarbij zelf monteren en groep 8 maakt een persoonlijk videodagboek en gaat aan de slag met social media en de impact van het delen van persoonlijke informatie op internet.

Het is ook mogelijk om een deel van deze lessenreeks af te nemen, bijvoorbeeld alleen voor de bovenbouw.

Voor een oriënterend  en vrijblijvend kennismakingsgesprek kunt u contact opnemen via het contactformulier onderaan de pagina of bellen met 06 – 24 27 39 84.

Informatie Film op School